Dobre i loše prakse u vođenju franšize

Ako razmišljate o otvaranju nove franšize, postoji mnogo stvari o kojima morate voditi računa. One podrazumijevaju sve ono što se kroz godine iskustva pokazalo (bes)korisnim te služe kao svojevrsne smjernice i pomagalo prilikom vođenja franšize. Franšizni modeli počinju se pojavljivati još davnih 1880-ih godina, stoga je njihov današnji oblik samo odraz duge povijesti i razvoja. Zahvaljujući dugoj tradiciji, razvile su se dobro ustanovljeni poslovni planovi i načini vođenja. Iako su se vremenom poslovni modeli i tržište mijenjali, u njihovim temeljima i dalje su opstale neke osnovne prakse za izgradnju uspješne franšiz

Dobre i loše prakse kod vođenja franšize

Neke od njih su se dokazale vrlo korisnima, dok druge služe kao ogledan primjer za ono što ne treba raditi. Stoga je, prije pokretanja, upravljanja i vođenja franšize, korisno znati koje greške treba izbjegavati, a kojim se ponašanjima treba posvetiti u svrhu poboljšanja poslovanja.

Dobro istražite franšize prije kupnje

Nikada ne krećite u kupnju franšize s mišlju ‘’Znam koju ću kupiti!’’ Prije svega, korak kojeg možda mnogi podrazumijevaju, ali često ne bude odrađen kvalitetno i promišljeno, je istraživanje franšiznih ponuda. Točnije, prije nego se odlučite na kupnju baš te franšize, proučite i sve one druge koje postoje u ponudi. Na taj način će konačna odluka biti argumentirana i valjana - moći ćete usporediti troškove, obujam posla, snagu i popularnost brenda, godine poslovanja i mogućnosti napredovanja i proširenja posla. Obzirom na navedene faktore, Vaš odabir će imati kvalitetnu podlogu i pokriće.

Iskoristite postojeće resurse franšize

Među najvećim prednostima franšiznog načina poslovanja je ta što su već osmišljene, strukturirane i pripremljene, a na onome tko ih kupi je samo da ih preuzme i nastavi uspješno poslovati. Prema tome, svaka franšiza iza sebe već ima ljudske i materijalne resurse koji novom voditelju mogu biti od velike pomoći.

Svaki djelić je osmišljen upravo iz razloga da pomogne i olakša rast i razvoj franšize - u tom procesu kupac franšize prvenstveno mora biti usmjeren ka postizanju profita koji će biti od koristi svima (i zaposlenicima i krajnjim korisnicima proizvoda/usluga).

Odaberite pravu franšizu

Ako prije kupnje franšize učinite sve do sada navedeno, Vaš će krajnji odabir biti ispravan i isplativ. Dakle, ako ste dobro promotrili opcije i stekli uvid u resurse i pogodnosti koje dolaze s određenom franšizom, spremni ste za odabir.

U konačnici bi odabir trebao biti takav da je ime franšize već dobro poznato široj publici, zbog čega nećete trebati ulagati resurse i sredstva na popularizaciju imena i brenda.

Odabir prave franšize

Također, imat ćete mogućnost obučavanja i osposobljavanja zaposlenika, a na raspolaganju će Vam biti ljudi za pomoć i podršku u bilo kojem trenutku. Konačno, moći ćete odabrati mjesto poslovanja i osmišljavati kampanju. Drugim riječima, razina slobode odlučivanja u poslovanju će biti toliko visoka da ćete biti sam svoj majstor!

Komunikacija s drugim franšizerima

Kao i svakom poslu u kojem se susrećete s drugim ljudima, ovdje je za uspjeh također ključna komunikacija! Održavanje kontakta i komunikacija s drugim franšizerima će biti od velike koristi, možda i puno veće no što mislite. Primjerice, prilikom odlučivanja koju franšizu kupiti, najbolji uvid u način poslovanja franšize je onaj kojeg mogu pružiti već postojeći zaposlenici i trenutni vlasnik. Raspitajte se o pomoćnim sredstvima i resursima, organizacijskoj klimi i kulturi te stvorite sliku o tome kako bi izgledalo Vaše iskustvo unutar firme!

Čak i nakon kupnje franšize, redovito održavajte kontakt s ljudima u i izvan franšize - savjeti za marketing, zapošljavanje, vođenje poslovanja i usklađivanje profesionalnog i privatnog života nikada nisu na odmet! Upravo ovdje vrijedi ponovno naglasiti jednu od najvećih prednosti franšiznog poslovanja. Već postojeća struktura ljudi koji ju sačinjavaju je od velike važnosti, naročito uspoređujući sa slučajem da pokrećete novo poslovanje od nule. Na ovaj ćete način biti u mogućnosti raspitati se i donijeti odluku koja je utemeljena na činjenicama.

Vodite računa o financijama

U svrhu što boljeg početka poslovanja, kao kupac franšize uvijek budite otvoreni i iskreni o vlastitim financijskim mogućnostima. Na taj ćete način, kakva god financijska situacija bila, uspostaviti dobar i iskren odnos s vlasnikom, a moći ćete i točnije i detaljnije isplanirati svaki budući korak.

Franšizeri često traže od kupca franšize plaćanje dodatnih novčanih naknada (uz plaćanje početnog uloga za kupnju lokacije) - franšiza nije nužno jeftina opcija. Potrebno je puno planiranja i promišljenog djelovanja, ali isto tako su potrebna i financijska sredstva.

Troškovi poslovanja u franšizama

Svatko onaj tko pomisli da je bolje, u svrhu ostavljanja boljeg dojma i povećanja šansi za kupnju, preuveličati svoju financijsku situaciju, vrlo vjerojatno će se u skoro vrijeme naći u situaciji iz koje neće moći tako lako izaći. Iskrenost i otvorenost ključ su komunikacije, ali i uspješnog poslovanja!

Razmatranje financijskog stanja kandidata za kupnju franšize govori i o samom vlasniku - svaki vlasnik koji dovoljno brine do franžise i kojem je stalo do kvalitete poslovanja, neće preskočiti pitanje financija. Osim toga, neke od najuspješnijih franšiza čak nude i mogućnost financiranja za pomoć pri početku preuzimanja franšize.

Troškovi poslovanja

Osim troškova početnog ulaganja i plaćanja naknada, iz cjelokupne financijske slike svakako nemojte izostaviti i troškove samog poslovanja. To znači da ćete, jednom kada preuzmete voditeljsku ulogu u franšizi, vrlo vjerojatno morati i/ili htjeti učiniti neke promjene, ali i nastaviti održavati poslovanje.

Kao i sve drugo u poslovnom svijetu, održavanje i mijenjanje koštaju, stoga, ne činite ništa za što nećete imati sredstava! Plaćanje najma, zaposlenika, osiguranja ili poreza samo su neki od troškova koji Vas čekaju.

Uvijek se pridržavajte poslovnog modela franšize!

U trenutku kada sklapate ugovor i preuzimate glavnu ulogu u franšizi, morate, između ostalog, pristati na poštivanje standarda brenda i poslovnog modela franšizora.

Iako ćete tijekom svoga poslovanja biti u velikoj mjeri slobodni u odlučivanju i vođenju posla, ne zaboravite kako je u ovom načinu poslovanja dobro slijediti i održavati već postojeću praksu (naravno, uz neka poboljšanja).

Ne odstupajte previše od ‘’zadanog’’ franšiznog poslovanja - neka Vam ono služi kao tajno oružje uspjeha!

Dobre navike u vođenju franšize

Zaključak

Iako je franšiziranje u teoriji vrlo jednostavan način poslovanja, ono ipak iziskuje vrijeme, volju, motiviranost i ustrajnost, naročito ako se planirate posvetiti proširenju i napretku franšize.

S druge strane, ako dobro ovladate svojim zadacima i dužnostima, franšiza je najisplativiji oblik poslovanja - naročito za svakog poduzetnika koji nema sredstava i financija za pokretanje posla od nule!

O autoru:

Andrija Čolak

Andrija Čolak je ugledno ime u svijetu franšiza s više od 15 godina iskustva u industriji. Kao osnivač prepoznatljive franšize Surf'n'Fries, Andrija je svoje bogato iskustvo pretočio u niz prestižnih nagrada, uključujući NextGen nagradu koju je dobio 2015. godine od International Franchise Association, te priznanje za Franšiznu osobu godine 2022. u okviru Franchise Brand Leader Award.

Kroz svoj blog na CFCG (Colak Franchise Consulting Group) stranici, Andrija deli dragocjena saznanja i stručne savjete, pružajući čitaocima uvid u tajne uspešnog franšiznog poslovanja. Svoje obrazovanje je obogatio studijem marketing menadžmenta i marketing strategije na - Douglas College i BCIT u Kanadi. Dobrodošli u svijet franšizinga s Andrijom Čolakom, stručnjakom koji je svojim radom oblikovao industriju.

CFCG

Prije tri godine u Hrvatskoj je osnovana i konzultantska kuća specijalizirana za franšizno poslovanje CFCG (Colak Franchise Consulting Group). Posao joj je pomaganje mikro, malim i srednje velikim poduzetnicima u pretvaranju tržišnih koncepata u franšizni model poslovanja. „Nakon desetak godina poslovanja u Surfs&Fries franšizi, tijekom kojega je bilo i pogrešnih koraka, odlučili smo svoja znanja i stečena iskustva podijeliti s drugima i pomoći im tako da ne ponove pogreške koje smo mi napravili”, kaže Andrija Čolak, osnivač konzultantske tvrtke CFCG. U posljednje četiri godine ta konzultantska kuća pomogla je u razvoju četrdesetak franšiznih koncepata u našoj zemlji.

Možda će ti se svidjeti

Nove objave